تأملی بر نقش ذهنیت کارآفرینانه بر مدیریت منابع انسانی استارتاپی با میانجیگری آموزش کارآفرینی در شرکتهای کوچک و متوسط (مورد مطالعه: شرکت های کوچک و متوسط مستقر در پارک علم وفناوری استان تهران)
الموضوعات : پارکهاي علم و فناوري و مراکز رشد
عباسعلی رستگار
1
,
هوشمند باقری قره بلاغ
2
,
فائزه حاجیلوی بنیسی
3
1 - استاد و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان
2 - استادیار و عضو هیئت علمی، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3 - 3. دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: ذهنیت کارآفرینانه, مدیریت منابع انسانی استارتاپی, آموزش کارآفرینی, شرکتهای کوچک و متوسط,
ملخص المقالة :
در پژوهش حاضر چارچوبی برای بررسی مبانی ذهنیت کارآفرینی ایجاد شده که توسط پژوهشگران به عنوان توانایی درک، عمل و بسیج در شرایط نامشخص توصیف شده است. در این مطالعه بر فرآیندهای فراشناختی تمرکز میشود که کارآفرین را قادر میسازد تا فراتر از ساختارهای دانش و اکتشافات موجود فکر کند یا دوباره سازماندهی کند و در مواجهه با زمینههای تصمیمگیری جدید و نامطمئن، شناختهای سازگار را ارتقا دهد. از اینرو، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ذهنیت کارآفرینانه بر مدیریت منابع انسانی استارتاپی، با نقش میانجی آموزش کارآفرینی انجام شده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت توصیفی- همبستگی است و از لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان و مدیران شرکتهای کوچک و متوسط مستقر در پارکهای علم و فناوری در استان تهران به تعداد 700 نفر میباشد. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 248 نفر بوده که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اجرای این پژوهش، از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با کمک نرمافزار SPSS و آزمون فرضیهها با روش معادلات ساختاری موجود در نرمافزار SmartPLS انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد که ذهنیت کارآفرینانه بر مدیریت منابع انسانی استارتاپی با نقش میانجی آموزش کارآفرینی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین ذهنیت کارآفرینانه بر مدیریت منابع انسانی استارتاپی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. افزون براین، مشخص شد که ذهنیت کارآفرینانه بر آموزش کارآفرینی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. درنهایت مشخص شد که آموزش کارآفرینی بر مدیریت منابع انسانی استارتاپی تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
1- پرنیان، سمیه.، امینیان، صدیقه.، یازرلو، رضا.، اسماعیلی، علیرضا (1401). طراحی الگوی ذهنیت کارآفرینانه دانشآموختگان با رویکرد ساختاری تفسیری. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 10(2), 140-155.
2- درینی، محمد، آقاجانی افروزی, علی اکبر و طهماسبی روشن، ندا. (1401). بررسی نقش آموزش کارآفرینی و قصد کارآفرینی دانشجویان با نقش میانجی خودباوری ، نگرش و ذهنیت (مورد مطالعه دانشجویان استان مازندران). پژوهش در نظامهای آموزشی، 16(56)، 131-145.
3- محمدی باجگیران، احسان و شعبانی، معصومه، (1400). بررسی تأثیر انگیزشی شناسایی فرصت منابع و توانایی کارآفرینی بر آمادگی کارآفرینی از طریق نقش تعدیل گر آموزش کارآفرینی (مطالعه موردی دانشگاه پیام نور مشهد)، مجله کنکاش مدیریت و حسابداری، 3: 85-63
4- محمدي، اسفنديار.، شرفي، وحيد.، صید یوسفی، معصومه و صید یوسفی، ناهيد، (1397). شناسايي الگوهاي ذهني کارآفرينان نسبت به کارآفريني فرهنگي با استفاده از روش کيو، مجله توسعه کارآفرینی، 11(3): 500-481
5- Wajda, W, (2019), Innovation, sustainable HRM and customer satisfaction. School of Business, Economics and Law, University of Gothenburg, Vasagatan 1, 405 30 Gothenburg, Sweden.
6- Díez-Martín, F. (2018). Dónde estamos: Una introducción a la educación en los negocios. Journal of Management and Business Education, 1(1), 1-10.
7- Fernández-Portillo, A., Almodóvar-González, M., Sánchez-Escobedo, M. C., & Coca-Pérez, J. L. (2022). The role of innovation in the relationship between digitalisation and economic and financial performance. A company-level research. European Research on Management and Business Economics, 28(3), 100190.
8- Souitaris, V., Zerbinati, S., & Al-Laham, A. (2007). Do entrepreneurship programmes raise entrepreneurial intention of science and engineering students? The effect of learning, inspiration and resources. Journal of Business venturing, 22(4), 566-591.
9- Nabi, G., Walmsley, A., & Holden, R. (2015). Pushed or pulled? Exploring the factors underpinning graduate start-ups and non-start-ups. Journal of Education and Work, 28(5), 481-506.
10- Henry, C., Hill, F., & Leitch, C. (2005). Entrepreneurship education and training: can entrepreneurship be taught? Part I. Education+ training, 47(2), 98-111.
11- Casulli, L., Mawson, S., & Simmons, E. L. (2022). Entrepreneurial mindset in entrepreneurship education: reorienting towards a competence development perspective. Boosting Entrepreneurial Skills and Mindsets.
12- Kuratko, D. F., Fisher, G., & Audretsch, D. B. (2021). Unraveling the entrepreneurial mindset. Small Business Economics, 57(4), 1681-1691.
13- Mariappanadar, S., & Kramar, R. (2014). Sustainable HRM: The synthesis effect of high performance work systems on organisational performance and employee harm. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 6(3), 206-224.
14- Hanandeh, R., Alnajdawi, S. M., Almansour, A., & Elrehail, H. (2021). The impact of entrepreneurship education on innovative start-up intention: the mediating role of entrepreneurial mind-sets. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 17(4), 856-871.
15- Liao, Y. K., Nguyen, V. H. A., Chi, H. K., & Nguyen, H. H. (2022). Unraveling the direct and indirect effects of entrepreneurial education and mindset on entrepreneurial intention: The moderating role of entrepreneurial passion. Global Business and Organizational Excellence, 41(3), 23-40.
16- Kuratko, D. F., Ireland, R. D., Covin, J. G., & Hornsby, J. S. (2005). A model of middle–level managers’ entrepreneurial behavior. Entrepreneurship theory and practice, 29(6), 699-716.
17- Nasution, M. D. T. P., Rini, E. S., Absah, Y., & Sembiring, B. K. F. (2022). Social network ties, proactive entrepreneurial behavior and successful retail business: a study on Indonesia small enterprises. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 24(1), 141-160.
18- Wata Dereso, C., & Kant, S. (2022). Mediating Affect of COVID-19 Panic on Comprehensive Universities Students Entrepreneurial Behavior through Structural Equation Modeling (SEM): A Perspective of Higher Education. Journal of Positive School Psychology, 6(1), 53-61.
19- Mengesha, Y., Manaye, B., & Moges, G. (2020). Assessment of public awareness, attitude, and practice regarding antibiotic resistance in Kemissie Town, Northeast Ethiopia: community-based cross-sectional study. Infection and Drug Resistance, 3783-3789.
20- Roundy, P. T., & Lyons, T. S. (2022). Humility in social entrepreneurs and its implications for social impact entrepreneurial ecosystems. Journal of Business Venturing Insights, 17, e00296.
21- Kolade, O., Jones, P., Amankwah-Amoah, J., Ogunsade, A., & Olanipekun, K. (2023). Entrepreneurship Education and Entrepreneurial Intention in a Turbulent Environment: The Mediating Role of Entrepreneurial Skills. International Review of Entrepreneurship, 21(3).
22- Macke, J., & Genari, D. (2019). Systematic literature review on sustainable human resource management. Journal of cleaner production, 208, 806-815.
23- Adeeko, J. D., & Osunade, O. (2022). Role of entrepreneurship education in small business startups among Graduates in Nigeria. In Promoting Entrepreneurship to Reduce Graduate Unemployment (pp. 84-95). IGI Global.
24- Cui, J., & Bell, R. (2022). Behavioural entrepreneurial mindset: How entrepreneurial education activity impacts entrepreneurial intention and behaviour. The International Journal of Management Education, 20(2), 100639.
25- Mathushan, P. (2020). Instilling entrepreneurial mind-set through entrepreneurship education: A systematic review of literature. Sabaragamuwa University Journal, 18(1), 43-54.
26- Baggen, Y., Lans, T., & Gulikers, J. (2022). Making entrepreneurship education available to all: Design principles for educational programs stimulating an entrepreneurial mindset. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 5(3), 347-374.
27- Mukhtar, S., Wardana, L. W., Wibowo, A., & Narmaditya, B. S. (2021). Does entrepreneurship education and culture promote students’ entrepreneurial intention? The mediating role of entrepreneurial mindset. Cogent Education, 8(1), 1918849.
