The effect of national identity components of female preschool teachers on the level of language learning skills of new learners in Semnan province
Subject Areas :Shahab Moradi 1 , Shokofeh Hemati 2 , Sima Alizadeh 3 , Marzieh Bahar rostami 4 , Zahara Bogheiri 5
1 - Department of Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University. Semnan. Iran
2 - MA of education research, payame noor university Garmsar, Garmsar, Iran.
3 - MA of Educational Psychology, Semnan university, Semnan, Iran.
4 - MA of Family counseling, Al-Zahra University of Tehran, Tehran, Iran.
5 - BA of educational Science,Farhangiyan University, Semnan, Iran.
Keywords: National identity, social identity, language skills, and communication skills,
Abstract :
The present study aimed to examine the impact of national identity components of preschool teachers on the language learning skills of preschool children in Semnan province. The research method was descriptive-survey, and the statistical population included 91 female preschool teachers during the 2020–2021 academic year, selected through cluster random sampling. Data collection tools consisted of a researcher-made questionnaire on language learning skills with nine subscales, and another on national identity with four subscales. Face and content validity of the questionnaires were confirmed by experts in the fields of early childhood education and pedagogy, and reliability was assessed using Cronbach's alpha. The collected data were analyzed using descriptive statistics (frequency, mean, and standard deviation) and inferential statistics (Spearman correlation and Chi-square test).
A strong statistical relationship was found between “teachers’ familiarity with and respect for religious and national customs and traditions” and “the development of preschoolers’ relative linguistic and communicative competence (language learning skills)” (p-value < 0.05). In other words, as preschool teachers’ familiarity with and respect for religious and national customs increases, the development of linguistic and communicative competence in preschoolers also increases. However, no significant relationship was observed between teachers’ educational background and their national identity, nor with the language learning skills of preschoolers (p-value > 0.05).
ازغندی، علیرضا؛ محمدی مهر،غلامرضا. ( 1395)، بازنمایی هویت ملی در کتاب های فارسی مقطع دبستان، فصلنامه مطالعات ملی، دوره 17، شماره 1
امیدوار، سعید؛ خادم صادق، مرضیه؛ امیدوار، وحید. (1397)، زبان و هویت، همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی، یزد
باقری، نیوشا؛ عباسی، عفت و گرامی پور، مسعود(1395)، تأثیر فعالیتهای زبان آموزی بر رشد زبان گفتاری کودکان 6 - 5 ساله در مراکز پیش دبستانی خصوصی شهرستان لنگرود، فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 31.
بهاررستمی، راضیه؛ مرادی نسب، آرزو؛ شاه حسینی، محمد. ( 1398 )، بررسی کارکرد آموزش و پرورش پیش دبستان در شکل گیری مؤلفه های هویت ملی از منظر اولیای نوآموز، همایش ملی هویت کودکان ایران –اسلامی در دوره پیش دبستانی ، قزوین
خدادای گیو، محمد . (1400)پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال چهارم تیر 1400 شماره 37
خوشبخت، نیکتا؛ دانشمندی، احد؛ شیری، زهرا(1397)، آموزش و پرورش پیش دبستانی و هویت ایرانی اسلامی(آسیب شناسی وضعیت موجود در هویت کودکان)، اولین همایش ملی کودکان ایرانی اسلامی، یزد
رهبری، مهدی؛ بلباسی، میثم؛ قربی، سید محمد جواد. (1394)، هویت ملی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ج.ا. ایران، فصلنامه علمی پژوهشی وزارت علوم، شماره 61، ص45تا66
زندی،بهمن (1398). زبان آموزی. (چاپ هجدهم)، تهران: انتشارات سمت
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی- دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی، وزارت آموزش و پرورش(1398). تهران: انتشارت منادی تربیت.
صنیع اجلال، مریم (1384). درآمدی برفرهنگ و هویت ایرانی. تهران: مؤسسه مطالعات ملی، تمدن ایرانی.
عصار، فرید؛ بافته، مونا(1390). زبان آموزی کودکان بیش دبستانی ( با تاکید بر زبان دوم و مناطق دو زبانه). تهران: موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه).
عیوضی، محمد رحیم. (1398) جهانی شدن و هویت ملی، کتاب نقد، سال ششم، شماره ، 24-25صص .24
غفاری مجلج، محمد؛ خزائی، کامیان؛ ناظری، معصومه. (1390)، تحلیل محتوای کتاب تعلیمات اجتماعی پایه چهارم و پنجم دوره ابتدایی از نظر برخورداری از مولفه های هویت ملی، نشریه مهندسی فرهنگی، شماره 60-59
قرایی مقدم، امان الله(1382). انسان شناسی فرهنگی(مردم شناسی فرهنگی). (چاپ هفتم)، تهران: انتشارات ابجد.
گودرزی، حسین(1384). گفتارهایی که درباره زبان و هویت. مؤسسه مطالعات ملی، تمدن ایرانی مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
میرزاپور، سمیرا؛ زمانی مقدم، افسانه؛ جعفری، پریوش. (1398)، کارکرد آموزش و پرورش در نهادینه سازی هویت ملی دانش آموزان از منظر کارکنان مدارس(با تاکید بر مدارس دولتی متوسطه شهر تهران)، فصلنامه مطالعات ملی، دور20، شماره3، ص53-73
نیازی، محسن؛ شفایی مقدم، الهام؛ خدمتکار، داود(1392)، زبان و هویت، تبیین رابطه زبان خارجی و هویت فردی، اجتماعی، فرهنگی و ملی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره30ف ص299-199
وهاب، مریم؛ شهیم، سیما؛ جعفری، سلیمه و اوریادی زنجانی، محمدمجی(1391)، .بررسی رابطه بین مهارتهای اجتماعی و رشد زبان دریافتی در کودکان 9تا6 سال فارسی زبان. پژوهش در علوم توانبخشی،1(0)،ص 965-959
Atlas, D. (2021). The Role of Language in the Evolution of Kurdish National Identity in Turkey (pp. 155-174). University of Texas Press.
Anzai, S. (2015). Re-examining Patriotism in Japanese Education: Analysis of Japanese Elementary School Moral Readers. Educational Review, 67(4), 436-458.
Bishop, D. V. M., & Snowling, M. J. (2004). Developmental dyslexia and specific language impairment:
Same or different? Psychological Bulletin, 130(6), 858–886. https://doi.org/10.1037/0033-2909.130. 6.858.
Bowyer-Crane, C., Snowling, M. J., Duff, F. J., Fieldsend, E., Carroll, J. M., Miles, J., Götz, K., & Hulme, C.
(2008). Improving early language and literacy skills: Differential effects of an oral language versus
a phonology with reading intervention. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(4), 422–432.
https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01849.x
Cahyono, H., Bahri, S., Salim, A., Mualimah, E. N., Fauzi, R., Bayu, J. T., & Purwanti, S. (2021, January). Language as National Identity. In The 1st International Conference on Research in Social Sciences and Humanities (ICoRSH 2020) (pp. 782-785). Atlantis Press.
Carpenter, M., Nagell, K., Tomasello, M., Butterworth, G., & Moore, C. (1998). Social Cognition, joint
attention, and communicative competence from 9 to 15 months of age. Monographs of the
Society for Research in Child Development, 63(4), i. https://doi.org/10.2307/1166214
Cenghiz, S. & Duran, E. (2017). Analysis of Values on Preschool Period Children Story and Tale Books. Egitim ve Bilim-Education and Science, 42(191), 205-233.
Cheema, A. U., & Baloch, H. (2021). A Quantitative Analysis of Language Crisis and National Identity in Naya Pakistan. Journal of Indian Studies, 7(1), 43-68.
Denham, S. A., & Brown, C. (2010). “Plays nice with others”: Social–emotional learning and academic
success. Early Education and Development, 21(5), 652–680. https://doi.org/10.1080/10409289
2010.497450.
Firmansyah, D. (2018). Analysis of language skills in primary school children (study development of child psychology of language). PrimaryEdu-Journal of Primary Education, 2(1), 35-44.
Galindo, C. (2010). English language learners’ math and reading achievement trajectories in the elementary grades. . In E. Gracia & E. Frede (Eds.), Young English language learners: Current research and emerging directions for practice and policy (pp. 42–58). New York, NY: Teachers College Press.
Gibson, J. L., Newbury, D. F., Durkin, K., Pickles, A., Conti-Ramsden, G., & Toseeb, U. (2021). Pathways from the early language and communication environment to literacy outcomes at the end of primary school; the roles of language development and social development. Oxford Review of Education, 47(2), 260-283.
Han, Z. (2010). On national identity, ethnic identity and cultural identity – An analysis and reflection based on historical philosophy. Journal of Beijing Normal University (Social Science Edition), 1, 106–113.
He, J. R., & Yan,J. R. (2008). Discussions from Ethnic Identity to National Identity.Journal of the Central University for Nationalities: Philosophy and Social Sciences Edition, 3, 5–12.
Hoyte, F., Torr, J., & Degotardi, S. (2014). The language of friendship: Genre in the conversations of
preschool children. Journal of Early Childhood Research, 12(1), 20–34. https://doi.org/10.1177/1476718X13492941.
Korotaeva, E. V. & Belousova, S. S. (2018). On the Issue of Indicators in Children Patriotic Education at Preschool Age. 7th International Conference Early Childhood Care and Education (ECCE), Moscow, Russia. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences, 43, 596-601.
Mok, P. L. H., Pickles, A., Durkin, K., & Conti-Ramsden, G. (2014). Longitudinal trajectories of peer
relations in children with specific language impairment. Journal of Child Psychology and
Psychiatry, 55(5), 516–527. https://doi.org/10.1111/jcpp.12190
Spies, T. G., & Xu, Y. (2018). Scaffolded academic conversations: Access to 21st-Century collaboration and communication skills. Intervention in School and Clinic, 54(1), 22-30.
Warschauer, Mark ( 2007). "Language, Identity, and the Internet" .In B Kolko
Warschauer.m.(2003).the allures and illusion of modernity.educationpolicy archives
Wilson, A. C., & Bishop, D. V. (2022). A novel online assessment of pragmatic and core language skills: An attempt to tease apart language domains in children. Journal of Child Language, 49(1), 38-59.
Vrikki, M., Wheatley, L., Howe, C., Hennessy, S., & Mercer, N. (2019). Dialogic practices in primary
school classrooms. Language and Education, 33(1), 85–100. https://doi.org/10.1080/09500782.
2018.1509988.
Zheng, Y. N. (2004, August 16). China should build national identity.Global Times (pp. 8–16). Retrieved from http://www. people.com.cn/GB/paper68/12730/1143827.html