بررسی خلود در عذاب و شبهات پیرامون آن از دیدگاه علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی
الموضوعات : Studies on Mulla Sadra and the Transcendent Philosophy
نعیمه نجمینژاد
1
,
یحیی نورمحمدی نجف آبادی
2
1 - دانشپژوه سطح 4 حکمت متعالیه، جامعة الزهرا(س)، قم، ایران
2 - استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
الکلمات المفتاحية: خلود, عذاب, نار, علامه طباطبایی, جوادی آملی,
ملخص المقالة :
زندگی اخروی و نحوة آن از چالشیترین مباحث در حوزة دین است؛ ازجمله مسئلة خلود در عذاب، که یکی از مهمترین مسائل مربوط به معاد و کیفر الهی است و هر یک از اندیشمندان بمقتضای مبانی فکری خود، در پی تبیین آن برآمدهاند. عدهیی معتقدند خلود در دوزخ، مساوی خلود در عذاب نیست و مخلدین در دوزخ، پس از اینکه مدتی عذاب کشیدن، عذاب با طبع آنها سازگار شده و به عذب تبدیل میشود. در مقابل، برخی معتقدند عذاب هیچگاه برای مخلدین در دوزخ گوارا نخواهد شد. این مقاله که بروش توصیفیـتحلیلی نگاشته شده، به تبیین نظر علامه طباطبایی و دیدگاه استاد جوادی آملی پرداخته و شبهات مطرح دربارة این مسئله را با توجه به نظر ایندو اندیشمند، بررسی و نقد نموده و اثبات میکند که خلود در عذاب، امری قطعی است و کفار، منافقان و مشرکان معاند، تا ابد در عذاب خواهند بود. خلود در عذاب با عدل، حکمت و رحمت الهی و آیات قرآن کریم، سازگار است.
قرآن کریم.
نهج¬البلاغه.
ابن¬عربی، محیی¬الدین (بیتا) فتوحات مکیه، بیروت: دار الصادر.
جوادی آملی، عبدالله (1386) رحیق مختوم، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1388الف) تفسیر تسنیم، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1388ب) معاد در قرآن، قم: اسراء.
سیوطی، عبدالرحمنبن ابىبكر (1404) الدر المنثور فی التفسیر بالماثور، قم: كتابخانه آيتالله مرعشى نجفى(ره).
صدوق، محمدبن علی (1378) عیون اخبار الرضا، تهران: جهان.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1371) المیزان فی تفسیر القرآن، قم: اسماعیلیان.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1388) انسان از آغاز تا انجام، قم: بوستان كتاب.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1389) لب اللباب، قم: بوستان كتاب.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (بی¬تا) مهر تابان، قم: باقر العلوم (ع).
مجلسی، محمدباقر (1403) بحار الأنوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مطهری، مرتضی (1387الف) عدل الهی، تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی (1387ب) معاد، قم: صدرا.
