Mullā Ṣadrā’s Positive and Negative Approaches to Social Freedom
Subject Areas : ملاصدراپژوهی و اندیشۀ حکمت متعالیهMehdi Bayatmokhtari 1 , Mostafa Momeni 2
1 - Associate Professor, Faculty of Humanities, University of Neyshabur, Neyshabur, Iran
2 - Associate Professor, Department of Islamic Teachings, Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran
Keywords: Transcendent Philosophy, freedom, Society, happiness, Law, prophethood,
Abstract :
The problem of social freedoms is among national and global concerns. Do the foundations of Transcendent Philosophy converge and correspond with this, or do they take a negative stance? Based on the fundamental principles of Mullā Ṣadrā’s philosophy, the present paper investigates the question of social freedom and its limits and boundaries. Among the four Avicennian Peripatetic schools of thought, Suhrawardī’s Illuminationist philosophy, Mir Damad’s Yemeni philosophy, and Mullā Ṣadrā’s Transcendent Philosophy, the best expression and appreciation of social freedom can be found in the Transcendent Philosophy. Mullā Ṣadrā considers perceptions and concepts such as social freedom and its valuation to be multi-leveled and graded. He does not regard thoughts as free from error; nor does he safeguard against thinking, writing, or criticism. He describes an individual who has attained the station of intuition as possessing existential openness and the capacity to accept and endure diverse ideas. In the Transcendent Philosophy, the ultimate goal of human beings is to attain the state of servitude and happiness, and the means to achieve this goal is “free will”. The value of Man, more than freedom as a tool, lies in their attaining their final goal. Accordingly, social freedom must be organized toward achieving the ultimate end of human creation. The Transcendent Philosophy, relying on rational and transmitted evidence, regards the only correct belief as the oneness of being (monotheism) and rejects opposing the oneness of being and its concomitants. Moreover, social life requires laws, and attaining happiness demands a roadmap. The best legislator and designer of the roadmap for evolution is the Creator of being, who has outlined the laws through Shari’ah (religious law) and sent the prophets to explain and implement them.
قرآن کریم.
احمدی میانجی، علی (1419ق) مکاتیب الرسول (ص)، قم: دار الحدیث.
ارسطو (1980م) کتاب العبارة، ترجمة اسحقبن حنین، تحقیق عبدالرحمن بدوی، کویت: وکالة المطبوعات.
ارشدریاحی، علی؛ واسعی، صفیه (1390) «ارتباط مراتب وجود با مراتب ادراك از نظر ملاصدرا»، مجله مطالعات اسلامی: فلسفه و كلام، شمارة 2/86، ص45ـ9؛ Doi: 10.22067/PHILOSOPHY.V43I1.11266.
بدیع، امیرمهدی (1387) یونانیان و بربرها: روی دیگر تاریخ، ترجمة مرتضی ثاقبفر، تهران: توس.
جوادی آملی، عبدالله (1378) ولایت فقیه: ولایت فقاهت و عدالت، قم: اسراء.
صدوق، محمدبنعلی (بیتا) التوحید، تحقیق سیدهاشم حسینی تهرانی، قم: مؤسسة نشر اسلامی.
فایدئی، اکبر (1393) «مسئله جبر و اختیار و راه حل ابتکاری ملاصدرا»، خردنامه صدرا، شمارة 76.
کلینی، محمدبن یعقوب (1407ق) الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
مصباح یزدی، محمدتقی (1391) پرسشها و پاسخها، قم: مؤسسة امام خمینی (ره).
ملاصدرا (1381الف) الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعة، ج6، تصحیح و تحقیق احمد احمدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1381ب) المبدأ و المعاد، تصحیح و تحقیق محمد ذبیحی و جعفر شاه¬نظری، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1382) الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، تصحیح و تحقیق سیدمصطفی محقق داماد، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1382ب) الحكمة المتعالیة فى الأسفار الأربعة، ج9، تصحيح و تحقیق رضا اكبريان، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1383الف) الحكمة المتعالیة فى الأسفار الأربعة، ج1، تصحیح و تحقیق غلامرضا اعوانی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1383ب) الحكمة المتعالیة فى الأسفار العقلیة الأربعة، ج3، تصحیح و تحقیق مقصود محمدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1389الف) مجموعه رسائل فلسفى، ج2، تصحیح گروه مصححین، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1389ب) تفسیر القرآن الکریم، ج3، تصحیح و تحقیق محسن بیدارفر، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1389ج) اسرار الآیات و انوار البینات، تصحیح محمدعلی جاودان، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
